از آتلیه عکاسی مخصوص بارداری تا جشن‌های اشرافی سیسمونی

۸ بازديد

در قدیم مادر، فرزند خود را ٩ ماه به دل می‌کشید و یک عمر به دندان و همه بچه‌ها از هر طبقه و قشری یک جور بزرگ می‌شدند.

 

ین‌ روزها همه چیز فرسنگ‌ها با قدیم فاصله دارد. این روزها برخی چنان گرفتار تجملات شده‌اند که برق آن در زندگی‌شان موج می‌زند و تمامی مراسم و آداب ‌و رسومشان را دربرگرفته است. از مراسم ازدواج و خرج‌های آنچنانی تا جشن‌های تولد و حتی زایمان. قدیم این‌ طور نبود. کودکان متولد می‌شدند تا سهمی در تولید خانوادگی داشته باشند و بزرگ می‌شدند تا عصای دست پدر و مادر شوند.

تعداد زایمان‌های خانواده زیاد بود؛ چرا که عوامل بیماری‌زا و مرگ‌ومیر باعث از بین رفتن آنها می‌شد و در نتیجه تعداد بالای فرزند برای پدر و مادر در خانواده کارکرد بیمه‌ای داشت و اگر یکی از آنها از بین می‌رفت، بقیه بودند تا به پدر و مادر کمک کنند اما این روزها کارکردها تغییر کرده است. بچه‌ها نقش دیگری در خانواده داشته و کارکرد عاطفی برای پدر و مادر دارند. نگرش به فرزندآوری تغییر کرده است. با وجود سیاست‌های تشویقی فرزندآوری باز هم می‌بینیم که افزایش این روند تغییر محسوسی نکرده است و مطابق مطالعاتی که انجام شده، دهک‌های بالاتر اقتصادی و اجتماعی که مشکل اقتصادی نیز ندارند، تمایل به داشتن فرزند در آنها کمتر و در طبقه متوسط و سنتی نرخ باروری بالاتر است. البته در دهک‌های پایین اقتصادی نیز نرخ باروری کاهش پیدا کرده که این موضوع نشان می‌دهد نگرش به باروری یک موضوع فرهنگی است و این امر به تغییر کارکرد فرزندان اشاره دارد.
 
شاید بتوان یکی از مهم‌ترین علل عدم گرایش دهک‌های بالای جامعه به باروری بیشتر را افزایش تجملات دانست. خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان در بهترین امکانات بزرگ شوند، ترجیح می‌دهند فرزندان کمتری داشته باشند تا بتوانند آنها را از بهترین امکانات برخوردار کنند. در قدیم مادر، فرزند خود را  ٩ ماه به دل می‌کشید و یک عمر به دندان و همه بچه‌ها از هر طبقه و قشری یک جور بزرگ می‌شدند اما امروز اوضاع تغییر کرده است. در برخی خانواده‌ها از زمانی که خبر بچه‌دار شدن می‌رسد تا هنگام ولادت نوزاد، هزینه‌های گزافی صرف می‌شود؛ هزینه‌هایی که اغلب غیر ضروری است و بدون آنها نیز مادر و کودک سالم هستند. این شماره «شهروند» به هزینه‌های غیرضروری در بارداری‌های شهر تهران که طرفداران زیادی در بین دهک‌های بالای جامعه دارد، پرداخته است.

 

آتلیه عکاسی مخصوص بارداری
 
سمیرا به همراه همسر و پدر و مادر خود و همسرش آمده است. ماه هشتم بارداری است و برای گرفتن عکس‌های بارداری مراجعه کرده است. از آرایشگاه با یک چمدان بزرگ پر از لباس آمده و می‌گوید: «چون نسبت به زنان دیگر باردار بچه‌ام کوچک‌تر است برای همین برای عکس دیر اقدام کرده‌ام. این نخستین جلسه عکاسی‌مان است. جلسه دوم در منزلمان و در اتاق کودک و جلسه سوم روز زایمان است. ثبت این لحظات نه‌تنها برای من بلکه برای دخترم خیلی جذاب است. حتما وقتی بزرگ شود و این عکس‌ها را ببیند خیلی خوشحال می‌شود. به نظرم که این تولد چیزی کمتر از یک مراسم ازدواج هزینه ندارد.»
 
مصاحبه با ١٠ آتلیه تخصصی کودک و بارداری در شهر تهران نشان می‌دهد، بهترین زمان برای گرفتن عکس در دوره بارداری بین ماه ششم تا هشتم است و  هزینه تخصصی عکاسی در دوران بارداری بسته به تعداد عکس‌ها و نوع آلبوم بین ٢٥٠‌هزار تومان تا یک‌میلیون تومان متغیر است. هر چند که این رقم اگر آلبوم نداشته باشد، به زیر ١٠٠‌هزار تومان می‌رسد و اگر با فیلمبرداری جشن قبل از زایمان باشد نزدیک به ٣‌میلیون تومان هزینه دارد.

 

سیسمونی‌های لاکچری
 
این‌ روزها هر کودکی اتاق و وسایل مخصوص خود را دارد و مثل قدیم نیست که بچه‌ای که بزرگ شد لباس‌هایش به خواهر و برادر کوچک‌تر برسد. هزینه سیسمونی در همه طبقات اجتماعی جزو هزینه‌هایی است که خانواده‌ها باید بپردازند اما این هزینه‌ها بسته به طبقات اجتماعی متفاوت است. هزینه سیسمونی جزو گران‌ترین هزینه‌های تولد فرزند است که میزان آن به ‌گفته مغازه‌های سیسمونی‌فروشی در چند نقطه از شهر تهران از ٢‌میلیون تومان تا ٣٠‌میلیون تومان در صورت خرید اجناس گران و گاهی غیرضروری متغیر است.
 
حسین، یکی از مغازه‌داران سیسمونی‌فروش در خیابان بهار است. او می‌گوید: «با حدود ٢ تا ٣‌میلیون تومان هزینه می‌توان یک سیسمونی در سطح خوب که حداقل ضروریات را دارد تهیه کرد اما اکثر افراد در طبقات بالای جامعه به این میزان هزینه راضی نمی‌شوند و سیسمونی‌های گران‌تری تهیه می‌کنند.»
 
مریم در مغازه لباس نوزاد به دنبال پیدا کردن لباس دخترانه است. ماه ششم بارداری‌اش است و می‌گوید: «برای سیسمونی نزدیک به ١٤میلیون هزینه کردم. وسایل اتاق کودک را خارجی گرفتم تا دوام بیشتری داشته باشد اما همه لباس‌هایش ایرانی است. اگر می‌خواستم لباس‌هایش را هم خارجی بگیرم باید خیلی بیشتر هزینه می‌کردم. این‌ روزها همه‌چیز چشم‌وهم‌چشمی شده است. به نظر خودم من حداقل هزینه را کردم تا وسایلی مناسب بخرم. خیلی از افراد بیشتر از این هزینه می‌کنند.»

لینک مهم : کالسکه ببکو 

بیشتر بخوانید : بهترین مارک کالسکه خارجی 
 
جشن‌های اشرافی سیسمونی
 
مراسم سیسمونی، مراسم زنانه‌ای است مانند جشن جهیزیه زنان که فامیل جمع می‌شوند تا سیسمونی کودک را ببینند؛ مراسمی که به افزایش تجملات دامن می‌زند. این جشن یکی از دلایل هزینه بالا برای سیسمونی است که زوجین می‌خواهند بهترین سیسمونی را به اقوام و فامیل نشان دهند. این مراسم که در قدیم در یک عصر یا صبح انجام می‌شد و زنان فامیل در کنار مادر باردار جمع می‌شدند و هدایای خود را که اغلب لباسی برای کودک بود به او می‌دادند؛ این روزها به جشنی به صرف ناهار یا شام تبدیل شده که مخارج سنگینی برای زوجین به دنبال دارد. هزینه یک جشن سیسمونی بین ١٠٠‌هزار تومان تا ٥‌میلیون تومان متغیر است. در برخی موارد خانواده‌ها ترجیح می‌دهند این جشن‌ها را در رستوران‌های گران‌قیمت شهر برگزار کنند که موجب چند برابر شدن هزینه این جشن می‌شود.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

علت درد آپاندیس در بارداری و 5 درمان موثر

آپاندیسیت در بارداری یکی از مشکلاتی ست که معمولا نادیده گرفته شود. در حقیقت این یکی از شایع ترین بیماری های جراحی غیر مرتبط با زنان و زایمان در دوران بارداری است. تشخیص آپاندیسیت در زنان باردار به دلیل علائم مشابه بارداری مانند درد شکم، حالت تهوع و استفراغ، بسیار دشوار است. تشخیص دشوار آپاندیسیت در بارداری موجب افزایش احتمال پارگی آپاندیس و بخطر افتادن سلامتی مادر و جنین می شود. اگر این مشکل به موقع درمان نشود، احتمال سقط جنین به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

آپاندیس مادر در بارداری و جنین

آپاندیسیت در بارداری

آپاندیس زایده ای نازک و انگشتی شکل است که به روده بزرگ متصل است و در قسمت پایین و سمت راست شکم قرار دارد. آپاندیسیت به معنای التهاب و ورم آپاندیس است که یک درد شدید در سمت راست پایین شکم ایجاد می کند. آپاندیسیت یک اورژانس پزشکی است چون می تواند موجب ترکیدن با پاره شدن آپاندیس شود. آپاندیسیت می تواند هر کسی در هر سنی از جمله زنان باردار را مورد حمله قرار دهد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.